Dla posiadaczy kart kredytowych i płatniczych bankomaty są naprawdę sporym ułatwieniem życia. W prosty sposób i bez wchodzenia do placówki bankowej można uzyskać niezbędną w niektórych sytuacjach żywą gotówkę. Wystarczy włożyć kartę do bankomatu, wystukać kwotę oraz kod PIN i z kieszonki wysuwają się grzecznie pieniążki. Wszystko proste i czytelne, problem jednak w tym, że bankomat jest automatem i nie zawsze te pieniądze się ukazują. Co gorsza, bywają sytuacje, w których wredny automat nie odda nawet karty. Co można i co należy wówczas zrobić oprócz wpadania w złość i konsternację? Jakie mogą być przyczyny takiego zachowania się bankomatu?
Kiedy bankomat może nie oddać karty?
Bankomat może zjeść kartę przynajmniej z kilku powodów i czasami może być to awaria, czasami błąd lub nieuwaga właściciela karty, a czasami wynik procedur bankowych.
Bankomat najczęściej zje kartę, gdy:
- uległ awarii;
- karta została wcześniej zastrzeżona;
- został wpisany kilkukrotnie niewłaściwy kod PIN karty;
- został przekroczony termin ważności karty;
- zbyt długie pozostawianie karty w czytniku;
- mechaniczne uszkodzenie karty;
- błąd odczytu danych z karty.
Zatrzymanie karty w bankomacie – jak postępować?
Bankomat połknął kartę, a w człowieku narasta ciśnienie. Normalna reakcja, ale wyzywanie automatu od kretynów albo kopanie biedaka (sic!) w niczym nikomu nie pomoże.
Na początek warto chwilę odczekać, gdyż zdarzają się przypadki zawieszenia się bankomatu. Automat może po kilku minutach zaskoczyć i kartę oddać.
Jeżeli to nie nastąpiło, należy:
- zgłosić awarię bankomatu. Na każdym z nich widnieje nalepka, a na niej wydrukowany numer, pod który należy awarię zgłosić. Dotyczy to oczywiście bankomatów rozlokowanych poza placówkami bankowymi, ponieważ problem z bankomatem w banku zgłaszamy w pierwszym z brzegu okienku albo ochronie;
- jeżeli zdarzenie zjedzenia karty dotyczy bankomatu innego banku niż ten, który wydał kartę, podobnie trzeba zgłosić awarię, korzystając z telefonu na bankomatowej nalepce;
- zgłosić w swoim banku zaistniałą sytuację i zastrzec kartę. Taki ruch należy wykonać zawsze, bez względu na to, do jakiego banku czy instytucji należy dany bankomat.
W wypadku posiadania większej ilości kart płatniczych trzeba postarać się o zapamiętanie ogólnego numeru awaryjnego, który został uruchomiony przez Związek Banków Polskich. Łatwy do zapamiętania numer 828 828 828 określany jest jako System Zastrzegania Kart. System działa bez przerw, a więc 24/7. W opisywanej sytuacji nietrudno o stres, a taki numer zdejmuje przynajmniej jeden ciężar z głowy – właściciel połkniętej karty nie musi się po jej zastrzeżeniu zamartwiać o to, że ktoś nieuczciwy podprowadzi mu pieniądze z konta. System Zastrzegania Kart dotyczy oczywiście również ich zagubienia, czy kradzieży.
Takie same procedury należy podjąć, gdy zostawi się kartę w bankomacie przez gapiostwo. Warto pamiętać o szybkim zastrzeganiu takiej pozostawionej karty, ponieważ transakcje zbliżeniowe do 100 zł wartości nie wymagają wpisywania kodu PIN i ktoś nieetyczny, a obrotny może z takiej kary zrobić w kilku sklepach niezłe zakupy.
W jaki sposób odzyskać kartę, gdy bankomat ją zatrzyma?
W nijaki. Obecne procedury w tym zakresie są takie, że karta zatrzymana w bankomacie musi ulec zniszczeniu. Wcześniej taką kartę wyciągano z automatu i odsyłano właścicielowi lub informowano go o możliwości odebrania w placówce banku. Teraz wszystkie karty są niszczone, aby nie dostały się w niepowołane ręce. W zależności od banku trzeba składać wniosek o wydanie nowego plastiku albo poczekać, np. 14 dni na automatyczne wydanie przez bank karty nowej.
Bankomat zjadł kartę za granicą – co wtedy?
Procedury pozostają niezmienne, przy czym warto natychmiast zawiadomić swój bank o całym zdarzeniu. Numer ogólny pozostaje ten sam, a jedynie dodać należy kierunkowy naszego kraju, czyli +48 828 828 828.
Inne wypadki
Zdarzają się wypadki, że bankomat pobierze pieniądze z konta, ale ich nie wyda, a przy tym jeszcze zatrzyma sobie kartę na pamiątkę takiej udanej transakcji.
Zawsze po zatrzymaniu karty trzeba ją zastrzec i sprawdzić stan swego konta. Gdy środki nie zostaną wydane, ale transakcja zostanie zaksięgowana, pieniądze znikną z konta. Tutaj trzeba niestety zgłosić reklamację i uzbroić się w odrobinę cierpliwości. Zazwyczaj pieniądze wracają w takich sytuacjach po kilku dniach na konto.