Rynek banków w Polsce cały czas się rozwija, dostosowując się do potrzeb zmieniającego się rynku. Co roku największe firmy i portale ekonomiczne przygotowują ranking tego, jakie banki w Polsce są najlepsze. Uwzględniają one różne ekonomiczne aspekty oraz parametry, które jednak tak naprawdę tylko specjalistom mogą coś powiedzieć o danym banku. Dla zwykłego zjadacza chleba, tzw. przeciętnego Kowalskiego najbardziej interesujące są te rankingi, które stworzyli sami klienci banków. Rankingi te powstają w oparciu o analizę zamieszczonych wpisów na blogach czy stronach internetowych. Zazwyczaj analizie poddawanych jest około miliona wpisów, z tym, że część z nich jest, przez profesjonalną firmę prowadzącą badania, uznawana za spam lub za taką, która nic nie wnosi do dyskusji.

Jak powstaje ranking? W bardzo prosty i przejrzysty sposób. Firma dokonująca badań określa czy dany wpis jest o charakterze pozytywnym, neutralnym czy negatywnym. Na tej podstawie opracowuje odpowiednie wskaźniki. Choć zmieniają się trendy, to od kilku lat, są stałe pozycje na rynku banków, które cieszą się największym uznaniem internautów. Tutaj należy zaznaczyć, że internauci szczególną uwagę zwracają na dostęp do kont w wersji elektronicznej. Nie powinno to dziwić, gdyż bankowość elektroniczna jest wyznacznikiem bankowości XXI wieku.

  1. PKO BP– to bank, który wzbudza najwięcej kontrowersji wśród internautów. Jest to jeden z największych banków w Polsce i choć nadal wielu Polaków korzysta z jego usług, to coraz więcej negatywnych opinii pojawia się na jego temat. Klienci narzekają na usługę internetową, zły wizerunek banku i częstą awaryjność bankomatów jak i dostępność do e-konta. Co ciekawe na plus, zdaniem internautów wyróżnia się bankowość mobilna.
  2. Bankiem, który jest najczęściej komentowany w sieci jest mBank. Jest to zrozumiałe, gdyż jest to bank, który stawia przede wszystkim na bankowość internetową. Dla klientów problemem w związku z tym, jest trudność z uzyskaniem fachowej informacji inną drogą, niż przez czat czy infolinię. Wadą banku jest również to, że często zmienia wysokość opłat i prowizji, a otrzymanie w nim kredytu prawie graniczy z cudem.
  3. Ciekawe, że na liście tej znajduje się Raiffeisen Polbank. W tym wypadku fuzja bankowa przyniosła dobry efekt. Jest to, wydawałoby się, bank z górnej półki, ale również tutaj negatywne komentarze dotyczą złej jakości obsługi i wizerunku całościowego, jaki bank prezentuje. Zdaniem internautów, jest to bank, który najkorzystniej przelicza obcą walutę na złotówki, w przypadku, gdy za zakupy płacimy za granicą.

4.Getin Bank– to kolejny bank, który otrzymuje najwięcej komentarzy, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. W przypadku tego banku, wielu specjalistów ma wątpliwości, czy pozytywne wpisy nie są efektem tzw. marketingu szeptanego. Na szczególną krytykę, zdaniem internautów, zasługują kredyty hipoteczne. Bank ten otrzymał karę za niedozwolone klauzule w umowach. Klientom nie podoba się również agresywna kampania reklamowa tego banku, która pojawia się wraz ze zmianą oferty.

  1. Bankiem, który od zawsze otrzymuje najwięcej komentarzy neutralnych jest bank BPH. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że bank ten dba o swój wizerunek społeczny. Jeśli chodzi o wpisy negatywne, dotyczyły one w 90% długiego czasu rozpatrywania wniosków kredytowych.

6.Bankiem, o którym nie sposób nie wspomnieć jest BZ WBK. To bank dla ludzi jak piszą internauci, gdyż oferuje stałym klientom liczne promocje. Jeśli chodzi o negatywy, to na pierwszy plan wysuwa się dość duża awaryjność w porównaniu z innymi bankami.

  1. Ing Bank śląski– bank z tradycjami, ma swoich lojalnych i stałych klientów. Choć w opinii internautów został uznany za bank dla bogatych, powodem może być fakt, że reklamowany jest przez znanego aktora, którego majątek, jak można wyczytać w mediach jest dość spory. Klienci za plus uważają różnorodność kont i łatwość w dostępie do bankowości mobilnej. Za negatyw uznane zostały dość wysokie prowizje, które bank pobiera.
  2. Alior Bankswoją popularność zyskał szczególnie dzięki ciekawej reklamie telewizyjnej. Ostatnio jednak pojawia się coraz więcej negatywnych wpisów na temat tego banku, szczególnie tych związanych z niekompetencją pracowników. Brak tej kompetencji wynika przede wszystkim chyba z faktu, że zarobki w tym banku należą do jednych z najniższych, wiec pracownicy szukają innej możliwościowi zatrudnienia. Rotacja pracowników nie sprzyja profesjonalnym usługom bankowym.

Warto również zastanowić się i przyjrzeć, dlaczego z tak bogatej oferty, jaką mają banki w Polsce, klienci wybierają ten jeden. Co ma szczególne znaczenie dla Polaków? Na co zwracają uwagę podejmując decyzje o wyborze banku? Tym bardziej, że jak pokazują liczne badania, Polacy, to bardzo oddani i lojalni klienci, którzy nie chętnie zmieniają swój macierzysty bank.

Na szczególną uwagę zasługuje spostrzeżenie, że znaczna cześć, zwłaszcza młodych Polaków, wybiera konta polecane przez rodzinę i znajomych. Osoby starsze lub te, które nie posiadają dostępu do bankowości elektronicznej, wybierając bank, kierują się jego lokalizacją- im bliżej domu tym lepiej.

Dla coraz większej ilości Polaków znaczenie ma również bankowość elektroniczna. Jej rozbudowane usługi są często decydujące w wyborze. Choć klienci jednocześnie oczekują, że będą mieli dostęp do obsługi tradycyjnej.

Duże znaczenie ma również oprocentowania zarówno lokat jak i kredytów oraz konta osobistego. W przypadku kredytów gotówkowych czy hipotecznych, znaczenie mają formalności jak i czas rozpatrywania wniosku. Klienci przed wyborem konta sprawdzają również wysokość opłat pobieranych przez dany bank.

Dużo osób popełnia błąd decydując się na wszystkie usługi w pakiecie. co znaczą, że wybierają lokatę, kredy i konto w tym samym banku. Kierując się nie stanem faktycznym, ale źle rozumianą lojalnością. Warto porównać oferty, rożnych produktów aby potem nie żałować. Tym bardziej, że to co banki przedstawiają w reklamach nie zawsze ma związek ze stanem faktycznym co oferują.